GlutenvrijeWellington01

Vegetarische en glutenvrije wellington

26 augustus 2015 by SuperFair

GlutenvrijeWellington01

Ik schreef eerder al over de eerlijke supermarkt Superfair in Utrecht en gisteren deelde ik met jullie één van mijn favoriete eettentjes in de domstad: Gys. Superfair én Gys staan voor eerlijke, goede en heerlijke voeding.

Ook ik vind het belangrijk dat de voeding die ik mijn tempel (jeweetwel, ‘je lichaam is je tempel’) stop, goede voeding is. Waar het kan koop ik biologische producten en producten die niet allerlei gekke stofjes bevatten die ik helemaal niet nodig heb. Of liever gezegd, die ik juist niet in mijn lichaam wil hebben. Mijn idee achter goede voeding heb ik meegekregen van thuis. Mijn moeder was en ís ook altijd veel bezig met voeding. Zo kreeg ik vroeger bijvoorbeeld al geen dingen zoals cola en hadden we geen slecht snoep in huis. Begrijpelijk, kids zijn niet echt gebaat bij kleurstoffen, als je ze tenminste niet stuiterend door het huis wil 😉 Op zondagen stonden er courgette quiches op het menu. Ik ben blij dat ik van huis uit gezond heb leren eten, dat maakte de overgang naar glutenvrij eten een stuk makkelijker. Ook is het goed om stil te staan bij de impact dat voedselwaren hebben op het milieu. Hoe Superfair daar zijn steentje aan bij probeer te dragen lees je in mijn eerdere review.

Een samenwerking tussen Superfair en Gys kon bijna niet uitblijven dus besloten ze samen een recept te ontwikkelen. Op uitnodiging van Superfair bracht ik een bezoek aan de supermarkt en mocht ik producten uitzoeken om het recept van Gys te maken, maar dan wel op mijn eigen manier, een glutenvrije en vegetarische Wellington! Ook nam ik wat producten mee voor een bijpassend toetje achteraf. Ik heb de hoeveelheden iets aangepast en uiteraard kun je dit recept ook heel makkelijk met ‘glutenvol’ bladerdeeg maken. Mocht je geen zin/tijd/kookkunsten bezitten (streep door wat niet van toepassing is), dan ga je gewoon naar Gys en kies je het gerecht van de kaart! 😉

GlutenvrijeWellington02

Vegetarische en glutenvrije wellington
2015-08-25 04:31:15
Write a review
Print
Ingredients
  1. 200 gram verse geitenkaas (smeerbaar)
  2. 100 gram dadels
  3. 1 ei
  4. halve courgette in kleine blokjes
  5. 1 grote rode ui of 2 kleine
  6. 50 gram zonnebloempitten
  7. bladerdeeg (4 plakken of als je glutenvrije millefoglie van Schär hebt, dan de hele rol. Als je glutenvrij bladerdeeg wil gebruiken is het handig om deze te gebruiken in plaats van 4 losse plakjes)
  8. Ghee of roomboter
Instructions
  1. Verwam de over voor op 160 graden.
  2. Snijd de uien in halve ringen en fruit ze aan.
  3. Ondertussen hak je de dadels in kleine stukjes en snij je de courgette in kleine blokjes.
  4. Verbrokkel de geitenkaas en mix deze met de voorgaande ingrediënten en 1 ei.
  5. Bij normaal formaat bladerdeeg maak je van 4 plakjes bladerdeeg één groot vierkant en druk je de randen aan. Gebruik je glutenvrije millefoglie dan is dit niet nodig.
  6. Leg het mengsel in de lengte over het bladerdeeg en vouw het bladerdeeg dicht, de bovenste hoek op de onderste hoek, dus horizontaal. Druk het bladerdeeg bij de randen aan en bestrijk de Wellington met ghee of roomboter. Strooi de zonnebloempitten er overheen.
  7. Het hangt van je bladerdeeg af hoe lang de wellington in de oven moet, maar je kunt het volgende aanhouden: 40-60 minuten en af en toe checken of het nog goed gaat. Je wellington moet een mooi knapperig jasje krijgen.
  8. Bon appétit!
Your Daily Intake http://yourdailyintake.com/

De vegetarische en glutenvrije wellington was een succes en binnen no time op. Ook goedgekeurd door mijn zus die vegetariër is! Uiteraard kun je de wellington ook als lunch opdienen. Toetjesmens? Ik maakte een bijpassend toetje met geitenyoghurt, peer, ananas en honing. Voor een passend wijntje verwijs ik je naar de biologische Bassac van Margalh de Bassac.

Ga naar www.yourdailyintake.com voor het originele bericht

Category: Nieuws & pers, Recepten