Aardappelen frietjes

Zoete aardappelen frietjes

27 februari 2015 by SuperFair

Uit ervaring…

I love friet. En hoe! Maar niet alle friet. Alleen écht goede friet. Zo vaak eet ik het niet, want de meeste frietjes zijn natuurlijk niet echt gezond. Dus áls ik ze eet, wil ik ook echt dat het goede, lekkere frieten zijn. Het moet het zondigen waard zijn, zeg maar. Voor mij betekent dat met de hand gesneden, goed vet gebruikt, niet te dun, niet te dik, goed knapperig gebakken… Yumm! Als er een gezonde variant op mijn favoriete kostje komt, die ook nog eens super lekker is, dan heb je me. Toen ik het nieuwe Superfood Recepten boek van Jesse van der Velde opensloeg en daarin Superfood Frieten zag, ben ik gelijk aan de slag gegaan. En het resultaat was god-de-lijk! Bij de tweede keer pas wel te verstaan. De eerste ronde was ik de tijd vergeten en waren de frietjes wel erg knapperig (lees: zwart)….

Waarom zo gezond?

Deze Superfood Frieten zijn van zoete aardappel gemaakt. Hoewel de naam iets anders doet vermoeden, is het geen aardappel, maar een bataat, wat een neefje (of nichtje) van de knollen is. Deze zoete aardappel is vele malen gezonder dan normale aardappel. Ze zitten bomvol vitamine A (zorgt voor een stralende huid) en C (weerstand), belangrijke mineralen en ze bevatten veel antioxidanten. Er zitten minder koolhydraten in zoete aardappel dan in de ‘gewone’ pieper en juist relatief veel vezels, waardoor je sneller ‘vol’ zit.

Oké, genoeg uitleg. Het recept voor deze overheerlijke zoete aardappel frieten:

Ingrediënten superfood friet:

Voor 2 personen

  • 2 middelgrote zoete aardappels
  • 2 el kokosolie
  • Evt. 2 teentjes knoflook
  • 1 tl zeezout

Bereiding superfood friet:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Was de aardappels en snijd eventuele donkere stukje eruit. Je hoeft ze niet te schillen.
  3. Snijd de aardappels in lange repen en week ze 30 minuten tot een uur in koud water. Zo verwijder je het zetmeel en worden je frieten knapperiger. En dat is wat we willen!
  4. Spoel de frieten een paar keer om en droog af met een theedoek.
  5. Smelt de kokosolie op laag vuur. Doe de frieten in een kom en giet de kokosolie erover. Meng het goed.
  6. Leg de frieten verspreid op een met bakpapier beklede bakplaat. Strooi het zeezout erover en leg evt. de knoflook ook op de bakplaat.
  7. Zet de plaat 30-35 minuten in de oven. Hussel halverwege de frietjes zodat alle kanten goed gebakken worden.
  8. Na zo’n half uur ben je de trotse bakker van de lekkerste, gezonde superfood frieten!

Bon app!

Category: Recepten